Organisasi atau syarikat mempunyai banyak
sebab mengapa mereka membentuk kumpulan kerja bagi melengkapkan kerja-kerja
dalam sesuatu organisasi atau syarikat yang begitu kompleks. Salah satu
sebabnya adalah kerana saiz organisasi atau syarikat yang besar dan merumitkan
pentadbiran organisasi atau syarikat yang sediada.
Di dalam setiap jabatan atau urusan jika
tidak mempunyai kumpulan kerja yang bersatu dalam membuat atau melaksanakan
sesuatu kerja, organisasi atau syarikat itu tidak mampu mencapai sesuatu
matlamat yang disasarkan.
Antara fungsi-fungsi kumpulan dalam
sesebuah organisasi atau syarikat ialah :-
1- Membuat Keputusan Rasional
Pengetahuan dan idea yang dibawa oleh
sesuatu kumpulan adalah jauh lebih baik daripada idea seorang individu.
Contohnya apabila sesuatu aspek dibentangkan dalam suatu kumpulan, semua ahli
akan menyumbangkan idea-idea dan pengalaman mereka dalam pelbagai aspek. Ini
akan membantu kumpulan untuk membuat keputusan yang lebih rasional. Kemungkinan
uga individu tidak mahir atau pakar dalam pelbagai bidang dan sekiranya
keputusan yang diambil tanpa melalui kumpulan sudah pasti keputusan yang diambil
berkemungkinan tidak rasional.
Contohnya untuk mengeluarkan produk
jenama baru syarikat, satu kumpulan kerja telah dibuat untuk membincangkan
kertas kerja dan melaksanakan projek. Akhirnya produk jenama baru itu
memberikan hasil dan keuntungan yang baik kepada syarikat.
2- Penyelesaian Masalah
Apabila bekerja di dalam kumpulan, suatu
tugas akan dibahagi-bahagikan dan dengan ini, mereka akan menjadi lebih dalam
bidang tugas masing-masing. Ini seterusnya akan mempengaruhi ahli-ahli dalam
kumpulan untuk berkomunikasi dengan berkongsi masalah-masalah mereka. Semasa
perbincangan , sudah tentu banyak strategi penyelesaian masalah akan
diutarakan. Ini akan memudahkan pihak organisasi atau syarikat menyelesaikan
sesuatu masalah.
Contohnya dalam masalah ekonomi di negara
kita Malaysia, dengan adanya ahli-ahli kumpulan ekonomi maka pelbagai strategi
telah diambil seperti kempen inflasi sifar di dalam usaha mencapai kadar
ekonomi yang tinggi.
3- Membantu Peningkatkan Produktviti
Ahli dalam kumpulan yang telah mempengaruhi
dalam pembuatan keputusan akan menjadi lebih komited kepada keputusan yang
dibuat. Beliau akan sanggup untuk menerima beban tanggungjawab yang lebih
berbanding dengan ahli-ahli lain. Ini akan meningkatkan daya produktiviti
kerana suatu kerja akan dibuat secara sukarela. Hasil kerja akan jauh berbeza
jika dibandingkan dengan ahli-ahli kumpulan yang telah dipaksa untuk membuat
sesuatu pekerjaan.
4- Membantu Syarikat Mencapai Matlamat atau
Sasaran
Kumpulan kerja adalah amat penting dan
diperlukan dalam melaksanakan segala aktiviti dan gerak kerja untuk mencapai
matlamat atau sasaran sesebuah organisasi atau syarikat. Sudah pasti jika tidak
ada kumpulan dalam sesebuah organisasi atau syarikat, adalah amat sukar untuk
mencapai matlamat atau sasaran yang telah ditetapkan.
5- Meningkatkan Produktiviti
Produktiviti sesebuah kumpulan kerja
dalam sesebuah organisasi perlu dipertingkatkan dalam menambahkan kualiti dan
mutu organisasi atau syarikat dalam mencapai matlamat atau sasaran. Jika
produktiviti sesebuah organisasi atau syarikat itu tidak mengalami perubahan
atau peningkatan, ia akan menyebabkan mutu dan kualiti menurun dan tidak dapat
mencapai matlamat yang diharapkan.
6- Menyelesaikan Masalah Organisasi Atau
Syarikat
Dalam sesebuah organisasi atau syarikat,
ketua jabatan adalah orang yang terpenting di dalam membuat sesuatu keputusan
yang membawa kepada kebaikan jabatan. Walaubagaimanapun, apabila terdapat
apa-apa pemasalahan, ketua jabatan memainkan peranan membuat mesyuarat atau
perbincangan dengan ahli untuk sama-sama mengatasi masalah yang dihadapi.
Dengan adanya kumpulan kerja, adalah lebih mudah untuk mencapai jalan
penyelesaian dan kata sepakat mudah dicapai.
No comments:
Post a Comment