Thursday, 29 September 2016

TUJUAN ORGANISASI

Tujuan organisasi menurut salah satu pakar ahli yaitu Simon bahwa pada tugas guna mewujudkan sasaran organisasi tersebut berada pada masing-masing orang yang ada pada tingkat paling bawah di struktur organisasi. Demikian juga bagi seseorang yang paling bawah di struktur organisasi tersebut tidak boleh diabaikan, hal ini karena mereka merupakan anggota level bawah yang dapat menentukan tentang keberlangsungan hidup serta untuk tercapainya tujuan organisasi.

Tujuan organisasi :
   1-      Untuk mengatasi terbatasnya kemandirian, kemampuan, serta sumber daya yang dimilikinya untuk mencapai sebuah tujuan.  
   2-      Tempat untuk mencapai tujuan dengan efisien serta selektif karena dilakukan secara bersama-sama.
   3-      Tempat dalam mendapatkan pembagian kerja dan jabatan. 
   4-       Tempat untuk mencari keuntungan dan pendapatan bersama-sama.
   5-       Tempat untuk mengelola lingkungan secara bersama-sama. 
   6-       Tempat untuk mendapatkan penghargaan.
   7-       Tempat mendapatkan pengawasan dan kekuasaan.
   8-       Tempat untuk menambat pergaulan serta memanfaatkan adanya waktu luang.
 Kumpulan diwujudkan dalam setiap organisasi untuk memenuhi fungsi-fungsi atau tujuan tertentu. Handy (1983) menyatakan bahawa kumpulan diwujudkan dalam setiap organisasi memenuhi dua tujuan penting iaitu: 
   1-      Tujuan organisasi  memudahkan pembahagian atau pengagihan kerja, pengurusan dan kawalan kerja, penyelesaian masalah, pemerosesan maklumat, dan penyelarasan. Kumpulan juga berperanan untuk membuat, mencuba, dan menilai keputusan. Kumpulan dapat berperanan untuk meningkatkan penglibatan, komitmen dan kesetiakawanan dalam organisasi. 

   2-      Tujuan peribadi walaupun kumpulan pada asasnya diwujudkan untuk melaksanakan sesuatu tugas dalam organisasi, ia juga boleh memenuhi keperluan individu-individu yang menyertainya. Individu memerlukan rangkaian atau pertalian sosial (social affiliation and network) di dalam sebuah organisasi yang besar. Kumpulan juga berperanan sebagai satu kaedah untuk individu-individu bekerja dan bergiat bersama-sama. 
Antara ciri-ciri sebuah pasukan yang baik .











                                                      Jadual ciri-ciri pasukan yang baik

Melalui kerja berpasukan, organisasi dapat meningkatkan hasil tanpa meningkatkan sumber kerana kerja berpasukan melibatkan gabungan usaha, pengatahuan, kemahiran dan kebolehan yang dapat menghasilkan prestasi kerja yang lebih tinggi berbanding jika dilakukan secara bersendirian. Lapan nilai2 utama yang menjasi pra syarat kepada perlaksanaan kerja secara berpasukan iaitu:
  1. Matlamat sama
  2. Tanggungjawab bersama
  3. Saling percaya mempercayai
  4. Berkongsi idea
  5. Saling bantu membantu
  6. Bertolak ansur
  7. Musyawarah
  8. Kerjasama
Sering kali wujud kekeliruan antara kerja berpasukan dengan kerja berkumpulan. perlu dipastikan bahawa kedua-dua istilah ini berbeza. Kerja dalam kumpulan belum tentu membawa maksud kerja sepasukan. Terdapat banyak jenis kerja yang dilakukan oleh individu dalam kumpulan tetapi ia belum menjadi kepada contoh kepada kerja berpasukan kerana:



                                                         





Tambahan lagi, kerja berpasukan dapat menerima anggota pasukan yang berlainan latar belakang dan menganggap anggota yang berbeza sebagai “sebahagian daripada kita” tetapi kerja berkumpulan, biasanya anggota terdiri daripada mereka yang mempunyai persamaan dari segi cara berfikir dan latara belakang dan menganggap orang lain berbeza sebagai “bukan daripada kita“.


No comments:

Post a Comment