Tujuan
organisasi menurut salah satu pakar ahli yaitu Simon bahwa pada tugas guna
mewujudkan sasaran organisasi tersebut berada pada masing-masing orang yang ada
pada tingkat paling bawah di struktur organisasi. Demikian juga bagi seseorang
yang paling bawah di struktur organisasi tersebut tidak boleh diabaikan, hal
ini karena mereka merupakan anggota level bawah yang dapat menentukan tentang
keberlangsungan hidup serta untuk tercapainya tujuan organisasi.
Tujuan organisasi :
1- Untuk mengatasi
terbatasnya kemandirian, kemampuan, serta sumber daya yang dimilikinya untuk
mencapai sebuah tujuan.
2- Tempat untuk
mencapai tujuan dengan efisien serta selektif karena dilakukan secara
bersama-sama.
3- Tempat dalam
mendapatkan pembagian kerja dan jabatan.
4- Tempat untuk mencari keuntungan dan pendapatan
bersama-sama.
5- Tempat untuk mengelola lingkungan secara
bersama-sama.
6- Tempat untuk mendapatkan penghargaan.
7- Tempat mendapatkan pengawasan dan kekuasaan.
8- Tempat untuk menambat pergaulan serta
memanfaatkan adanya waktu luang.
Kumpulan diwujudkan dalam setiap organisasi untuk memenuhi
fungsi-fungsi atau tujuan tertentu. Handy (1983) menyatakan bahawa kumpulan
diwujudkan dalam setiap organisasi memenuhi dua tujuan penting iaitu:
1-
Tujuan
organisasi memudahkan pembahagian atau
pengagihan kerja, pengurusan dan kawalan kerja, penyelesaian masalah,
pemerosesan maklumat, dan penyelarasan. Kumpulan juga berperanan untuk membuat,
mencuba, dan menilai keputusan. Kumpulan dapat berperanan untuk meningkatkan
penglibatan, komitmen dan kesetiakawanan dalam organisasi.
2-
Tujuan
peribadi walaupun kumpulan pada asasnya diwujudkan untuk melaksanakan sesuatu
tugas dalam organisasi, ia juga boleh memenuhi keperluan individu-individu yang
menyertainya. Individu memerlukan rangkaian atau pertalian sosial (social
affiliation and network) di dalam sebuah organisasi yang besar. Kumpulan juga
berperanan sebagai satu kaedah untuk individu-individu bekerja dan bergiat
bersama-sama.
Antara
ciri-ciri sebuah pasukan yang baik .
Jadual ciri-ciri pasukan yang baik
Melalui kerja
berpasukan, organisasi dapat meningkatkan hasil tanpa meningkatkan sumber
kerana kerja berpasukan melibatkan gabungan usaha, pengatahuan, kemahiran dan kebolehan
yang dapat menghasilkan prestasi kerja yang lebih tinggi berbanding jika
dilakukan secara bersendirian. Lapan nilai2 utama yang menjasi pra syarat
kepada perlaksanaan kerja secara berpasukan iaitu:
- Matlamat sama
- Tanggungjawab bersama
- Saling percaya mempercayai
- Berkongsi idea
- Saling bantu membantu
- Bertolak ansur
- Musyawarah
- Kerjasama
Sering kali
wujud kekeliruan antara kerja berpasukan dengan kerja berkumpulan. perlu
dipastikan bahawa kedua-dua istilah ini berbeza. Kerja dalam kumpulan belum
tentu membawa maksud kerja sepasukan. Terdapat banyak jenis kerja yang
dilakukan oleh individu dalam kumpulan tetapi ia belum menjadi kepada contoh
kepada kerja berpasukan kerana:
Tambahan lagi,
kerja berpasukan dapat menerima anggota pasukan yang berlainan latar belakang
dan menganggap anggota yang berbeza sebagai “sebahagian daripada kita”
tetapi kerja berkumpulan, biasanya anggota terdiri daripada mereka yang
mempunyai persamaan dari segi cara berfikir dan latara belakang dan menganggap
orang lain berbeza sebagai “bukan daripada kita“.
No comments:
Post a Comment